Saturday, September 3, 2011

Dimanakah tarbiah ramadhan kepada diri kita sebagai remaja?


Bulan Ramadhan 1432 Hijrah telah menutup tirainya…..Sememangnya kita sebagai remaja tahu bahawa bulan ramadhan merupakan anugerah berharga kepada umat islam keseluruhannya. Namun begitu, masih ramai lagi dikalangan manusia umumnya  gagal ataupun tidak mengambil kisah langsung terhadap hikmah sebenar Allah jadikan bulan barakah ini. Antara persoalan yang masih menjadi tanda Tanya oleh segenap masyarakat khususnya remaja kita sekarang:
1)      Kenapa Allah jadikn bulan ini selama 29/30 hari sahaja?
2)      Kerana apa Allah sebut perkataan Taqwa sebagai tujuan orang2 berpuasa?
3)      Dari aspek manakah kita nak nilai kesan taqwa diri kita selepas daripada Ramadhan?
4)      Apakah tuntutan sebenar kepada umat islam selepas dari Ramadhan?
5)      Apakah kaitan aidilfiri dengan ramadhan? Adakah ia betul sebagai perayaan selepas bermujahadah melawan nafsu di bulan ramadhan? 

Saudara- saudari sekelian, persoalan sebeginilah yang perlu kta jelas tntangnya. Saya silakan pembaca untuk menjawab persoalan-persoalan diatas terdahulu. Saya yakin dan percaya pembaca telah mendapat gambaran tentang persoalan tersebut  Namun, Jika masih tidak jelas tentang perkara tersebut, bolehlah ikuti sambungan risalah kecil ini jika sudi.  

Sebagai satu-satunya umat yamg terpilih untuk menikmati keberkatan dan ganjaran Ramadhan,kita semestinya tidak ingin madrasah ramadhan yang kita lalui ini sebagai sia-sia shaja. Adakah diri kita sekadar boleh rasa lapar, mendapat  keuntungan hasil dari jualan juadah berbuka atau semata-mata dapat merasai pelbagai makanan yang pada bulan lain tidak pernah menyentuhnya langsung…. Bahkan yang lebih rugi adalah meraka yang berpuasa tetapi tetap meninggal kan solat, tidak menutup aurat dan sebagainya. Ketahui lah bahasanya jika hari/bulan yang mulia, jika dihiasi dengan maksiat yang walaupun sedikit bilangannya tidak dapat kita peroleh kebaikan atau keberkatan pada hari/bulan tersebut. Amalan lain akan tertolak jika asas atau keutamaan ibadah yang disyariatkan islam iaitu solat tidak disempurnakan.

Pembaca sekalian, sebelum menyentuh tentang implikasi Ramadhan pada diri kita, perlulalah kita jelas bahawa Ramadhan merupakan sesi ujian Allah kepada manusia. Namun begitu, ia sebaga ujian yang menguntungkan berbanding dengan ujian lain kerana padanya didatangkan juga keberkatan dan kebaikan berlipat ganda seperti yang pembaca telah maklum. Jika ujian atau perperiksaan selama 2/3 minggu yang manusia hadapi dinilai dari sedut markah perperiksaan tersebut, begitu juga dengan ramadhan. Hasil daripada terbiah ramadhan tidak dinilai dalam sekeping kertas, atau keputusan-keputusan manusia itu sendiri. Keputusan hasil didikan ramadhan hanya dapat dilihat selepas memasuki syawal. Dan ia boleh dilihat daripada 3 aspek sahaja iaitu aqidah, ibadah dan akhlak yang jika dihitungkan kesemuanya menghasilkan perkataan taqwa itu sendiri. Ketahuilah bahawa Allah sendiri menentukan pahala serta  ganjaran kepada orang berpuasa. Amatlah besar keegoan manusia itu jika kita mengatakan puasa kita telah berjaya membentuk diri kita secara sepenuhnya. Ironinya kita tidak tahu sebanyak manakah Allah menerima puasa kita. Atau mungkin Allah tidak menerimanya langsung!!!

Tuntasnya, sebagai orang yang beriman, kita perlulah bermuhasabah sepanjang bulan ramadhan yang kita lalui bersama tahun ini. Dengan harapan agar kita sebenar-benar mendapat hikmah dari ramadhan tahun ini dan dapat membaiki kesilapan kita jika dapat menghadapi ujian ini pada tahun hadapan.   
Ikuti sambungannya,
Wallahua’lam,,,,

No comments:

Post a Comment